TERESA
STĘPNIAK
GRUPA A
SPRAWDZIAN ZE SKŁADNI ZD. POJ. I ZŁOŻONEGO
1.
Sporządź wykres zdania pojedynczego. Nazwij części zdania.
Ten zawodnik z
łatwością pokona swoich rywali.
2. Wskaż wyrazy
poza związkami zdania.
a) Na szczęście jutro jest wolne.
b) Powiedz mi ,Janku, jak się czujesz.
c) Tylko
ty możesz mi pomóc.
d) Rafał, według mnie, jest zdolniejszy.
e) Hej, wróćcie tutaj.
3. Podkreśl
podmioty i orzeczenia, nazwij ich typy.
a) Te piosenki, pieśni, kompozycje łatwo wpadają w ucho.
b) Studenci stali się sławni przez
swoje wyczyny.
c) Chłopców
nie było na treningu.
d) Poszukajcie w pokoju.
e) Stłuczono wazon.
4. Wypisz
przydawki.
a) zimowa aura
b) kot Filemon
c) trzech
młodzieńców
d) zeszyt w
kratkę
5. Wskaż
okoliczniki, nazwij je, postaw pytanie.
a) Mieszkamy w
Łodzi.
b) Przez tydzień
byłem chory.
c) Rozmawiajcie
szeptem.
d) Płakał z
radości.
e) Idźcie po
chleb.
f) W razie
niepogody weź ciepły szal.
g) Mimo wad lubię
go.
6.
W podanych zdaniach złożonych podkreśl zdania nadrzędne.
Wpisz pytania , na które odpowiadają zdania podrzędne i sporządź wykresy zdań.
a) Książka, którą
kupiłem, jest wyjątkowo tania.
b) Jak
postanowiła, tak zrobiła.
c) Nie pamiętam
już, o czym był ten film.
7.
Wyróżnione wyrazy zastąp zdaniami składowymi, tak aby
powstały zdania złożone.
a) Po przyjeździe zabiorę się do pracy.
b) Widziałem stary zamek
zbudowany z kamieni.
8. Dokończ podane zdania złożone, nazwij je i sporządź
wykresy.
a) Ugotuję zupę
albo......
b) Wiem wszystko,
lecz........
c) Tu jest zbyt
ciepło, więc ......
d) Obejrzyj film
i ......
9. Podaną parę
zdań przekształć w dwa różne typy zdań złożonych. Nazwij je.
Zostałem w
domu. Pada deszcz.
TERESA
STĘPNIAK
GRUPA B
SPRAWDZIAN ZE SKŁADNI ZD. POJ. I ZŁOŻONEGO
1.
Sporządź wykres zdania pojedynczego. Nazwij części zdania.
Redaktor
Kowalski opuścił szybko gabinet dyrektora.
2. Wskaż wyrazy
poza związkami zdania.
a) Nie wiem, Zosiu, jak to się nazywa.
b) Marek, moim zdaniem, był doskonale
przygotowany.
c) Był
niewątpliwie najlepszym graczem.
d) Właśnie on powinien zwyciężyć. .
e) Ha tak wtedy było..
3. Podkreśl
podmioty i orzeczenia, nazwij ich typy.
a) Wiosną budzą się do życia trawy, kwiaty i
drzewa.
b) Uczennice zostały nagrodzone w
konkursie plastycznym.
c) Tej
książki brakuje mi w biblioteczce.
d) Zgubili to wczoraj.
e) Wymyślono trzy zagadki.
4. Wypisz
przydawki.
a) pan Kleks
b) siódma godzina
c) most z drewna
d) piękny wieczór
5. Wskaż
okoliczniki, nazwij je, postaw pytanie.
a) Od wczoraj
boli mnie głowa.
b) Pisz
wyraźniej.
c) Zamarzł z
powodu zimna.
d) Pojedźmy do
Gdyni.
e) Wbrew jego
prośbom przygotowałam tę kolację.
f) W razie kaszlu
zażyj lekarstwo.
g) Przyszłam po
radę.
6.
W podanych zdaniach złożonych podkreśl zdania nadrzędne.
Wpisz pytania , na które odpowiadają zdania podrzędne i sporządź wykresy zdań.
a) Wyniki, na
które czekamy, ogłoszą jutro.
b) Gdy słucham
muzyki, zapominam o całym świecie.
c) Nie wiem ,
gdzie Sławek mieszka.
7.
Wyróżnione wyrazy zastąp zdaniami składowymi, tak aby
powstały zdania złożone.
a) Z powodu
deszczu wycieczka została odwołana.
b) Poprosiłem Izę o
napisanie listu.
8. Dokończ
podane zdania złożone, nazwij je i sporządź wykresy.
a) Ona cię nie
widzi, toteż.......
b) Możesz napisać
do niej list, ale.......
c) Nie bój się
jej, ani........
d) Obejrzę ten
program lub......
9. Podaną parę
zdań przekształć w dwa różne typy zdań złożonych. Nazwij je.
Byłem taki
zmęczony. Musiałem się położyć.